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Message par LaVernJ Ven 28 Oct - 1:25

Hello all,
I hope this is the correct place to post. I have been browsing this forum for quite some time now. I am 71 yrs. old and have been retired from my factory job as a machinist for almost 17 yrs. I My wife and I have a small farm from which we get most of our meat, eggs, and until last year, most of our milk. I also have a small wood and metal working shop with various machines to keep me occupied.

I am the original owner of a 1975 Suzuki RL250, and a recently acquired a 1975 Honda Tl250. I did some reconditioning,  though I wouldn't say restoring on these. I now have my sons 1977 TY250.  Number on headstock and engine is  493-200127. I think these numbers indicate a 1977 TY. It has been at least 15 yrs. since it has run. It just quit running with no spark.  About 10 yrs. ago my son asked me to see if I could get it started. I've been busy with other things and I am just now getting around to it. Engine was froze a bit. For the last month or so I had been putting various mixtures of acetone and ATF, and finally "Marvel Mystery Oil" into the cylinder in anticipation of this moment. Surprisingly once I removed the head and saw that it was on TDC it took very little to free it up. I just made a flywheel wrench to rock it back and forth ever so gently until it broke free. With the head off, I can now turn it over very easily by hand. There was no spark. Checking the wires, I found nothing out of place. There are three wires coming out of "stator?".  One black which goes to the coil, and two others that have nothing attached to them. I assume these were for lighting perhaps? From the coil there is a wire to the kill switch. On this black wire from stator to the ignition coil is a diode. I removed the diode and now there is spark.  What is this diode for? I did just order a shop service manual, but I thought I would take this time to introduce myself and ask my first question. Also can I, and if so where and how do I post pictures. Thanks for any help and advice you may have.
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Message par courcoussoun Ven 28 Oct - 7:13

Welcome LaVernJ
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Message par lethau Ven 28 Oct - 9:01

Présentation traduite pour nos amis non familiarisés avec la langue de Shakespeare
bienvenue
Bonjour à tous,
J'espère que c'est le bon endroit pour poster. Je navigue sur ce forum depuis un certain temps déjà. J'ai 71 ans et j'ai pris ma retraite de mon emploi de machiniste en usine depuis presque 17 ans. Ma femme et moi avons une petite ferme d'où nous tirons la plupart de notre viande, de nos œufs et, jusqu'à l'année dernière, la plupart de notre lait. J'ai également un petit atelier de travail du bois et du métal avec diverses machines pour me tenir occupé.

Je suis le propriétaire original d'une Suzuki RL250 de 1975, et j'ai récemment acquis une Honda Tl250 de 1975. J'ai fait un peu de reconditionnement, mais je ne dirais pas de restauration sur ces machines. J'ai maintenant le TY250 1977 de mon fils.  Le numéro sur la culasse et le moteur est 493-200127. Je pense que ces numéros indiquent un TY de 1977. Cela fait au moins 15 ans qu'il n'a pas fonctionné. Il vient de cesser de fonctionner, sans étincelle.  Il y a environ 10 ans, mon fils m'a demandé de voir si je pouvais le faire démarrer. J'ai été occupé par d'autres choses et je ne m'y mets que maintenant. Le moteur était un peu gelé. Depuis un mois environ, j'avais mis divers mélanges d'acétone et d'ATF, et finalement de "Marvel Mystery Oil" dans le cylindre en prévision de ce moment. Étonnamment, une fois que j'ai retiré la tête et que j'ai vu qu'elle était au PMH, il a fallu très peu de temps pour la libérer. J'ai simplement utilisé une clé à volant pour la faire basculer d'avant en arrière, tout doucement, jusqu'à ce qu'elle se libère. Une fois la tête enlevée, je peux maintenant le tourner très facilement à la main. Il n'y avait pas d'étincelle. En vérifiant les fils, je n'ai rien trouvé de déplacé. Il y a trois fils qui sortent du "stator".  Un noir qui va à la bobine, et deux autres qui n'ont rien attaché à eux. Je suppose qu'ils sont destinés à l'éclairage, peut-être ? De la bobine, il y a un fil vers le commutateur d'arrêt. Sur ce fil noir du stator à la bobine d'allumage se trouve une diode. J'ai enlevé la diode et maintenant il y a une étincelle.  A quoi sert cette diode ? Je viens de commander un manuel de service d'atelier, mais j'ai pensé que je devais profiter de ce moment pour me présenter et poser ma première question. Puis-je également, et si oui, où et comment puis-je poster des photos ? Merci pour toute aide et tout conseil que vous pourriez avoir.
LaVern


Dernière édition par lethau le Ven 28 Oct - 11:41, édité 1 fois
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Message par LAGRIC Ven 28 Oct - 9:08

Hi LaVernj
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Message par Mayam-TY Ven 28 Oct - 12:01

Translated with DeepL.com/Translator

Hello LaVernj,
Thank you for your presentation and welcome to the TY forum.

- In answer to your question, you can start your TY without this diode. It is theoretically used to start the engine in the right direction.
Look on this page at the post of a forum member:
https://www.forum-ty.com/t2513-faisceau-minimaliste-mais-pas-seulement?highlight=diode#31418

- In your presentation you say: << The engine was a bit frozen. So the bike was in a wet place..... (?) So you should also look at the "platinum screws" (the switch) because there can be a lot of oxidation. The anti-parasitic capacitor should also be checked.
- There is indeed only the black wire which is used for the ignition. The others are for lighting, indicators etc...
- It is also useful to clean the carburetor.

It is better to open your subject in the section:
vos restaurations  OR Electricité

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---------------------------------------------------------------------------------

Bonjour LaVernj,
Merci pour ta présentation et bienvenue sur le forum TY.

- En réponse à ta question, tu peux démarrer ta TY sans cette diode. Elle sert théoriquement à faire partir le moteur dans le bon sens.
Regarde sur cette page le post d'un membre du forum:
https://www.forum-ty.com/t2513-faisceau-minimaliste-mais-pas-seulement?highlight=diode#31418

- Dans ta présentation tu dis: << Le moteur était un peu gelé. La moto était donc dans un lieu humide..... (?) Il faudrait donc aussi regarder les "visses platinées" (le rupteur) car il peut y avoir beaucoup d'oxydation. Le condensateur anti parasite est à vérifier aussi.
- Il n'y a effectivement que le fil noir qui sert à l'allumage. Les autres sont pour l'éclairage, clignotants etc...
- Il est aussi utile de bien nettoyer le carburateur.

Il est préférable d’ouvrir ton sujet dans la rubrique:
vos restaurations  OU Electricité

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Message par pascal38 Ven 28 Oct - 12:03

Hello !! welcome to the forum, 493 probably one of the first TY 250.

Have a good start and don't hesitate to send us pictures.

Pascal.
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Message par LaVernJ Ven 28 Oct - 20:46

I have responded with a thank you to all who replied to my introduction, but I haven't found out where it went Embarassed So let me try again. Thank you all for your welcome and information. I think I may have figured out how to post a picture so I will try to accomplish that now. These My Introduction Img_2010
My Introduction Img_2011
My Introduction Img_2012

Here is one before clean up, and two after power wash. Hopefully they have gone trough. I did a preview and I think it worked.

LaVern

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Message par Maître capello Ven 28 Oct - 22:43

Hi, LaVern
Welcome on board !
Several days of work await you, isn't it!
Do you think this color and decal are genuine one's?
As you can check on this board your serial number matches with 77 model.
http://www.yamahaty.com/serie.html
Phil

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Message par Mayam-TY Sam 29 Oct - 0:09

Bonsoir,
Je crois que oui Maître... Aux vues du site du chef...
493 de 77
http://www.yamahaty.com/arbre.html
Regarder la déco de la photo du site...
Mayam-TY
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Message par LaVernJ Sam 29 Oct - 1:05

Maitre capello,
I definitely have my work cut out for me, and to add to that my son now wants me to not just get it running, but is talking a full restoration! I think I can do a lot of the work, but such things as powder coating will be in others hands.

As for the colors, I do think from what I've seen the colors and the decals are original. I don't know about the frame but it being as rusty as it is, I suspect it has never been refinished. And speaking of colors, is there someplace where the original paint codes are available? My son has already said he would like to bring it back to a full restoration. Thanks for replying to my post.
LaVern

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Message par charlyxty Sam 29 Oct - 10:02

Hi LaVern,

Welcome on board !

Here you have an original 1977 TY 250D , congratulations !

My Introduction 25014

I can give you more pictures of the original one if you want ! Neutral

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Message par LaVernJ Sam 29 Oct - 13:43

Charlyxty, Thank you , Looking at that picture reminds me that I do have the original skid plate, it is much better looking than the one on it now.
LaVern

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Message par charlyxty Dim 30 Oct - 20:09

LaVernJ a écrit:Charlyxty, Thank you , Looking at that picture reminds me that I do have the original skid plate, it is much better looking than the one on it now.
LaVern
Yes, for sure you didn't have the genuine one. The other face of your bike :

My Introduction Ty250410

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Message par pascal38 Dim 30 Oct - 21:15

Salut Charly ,
Ça correspond à une 516 ou autre modèle  ?
Pascal . sunny
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Message par LaVernJ Dim 30 Oct - 22:50

Charlyxty,
Thank you for the new picture. I have several more questions, but I think I should start a new post in a different category as someone previously stated. Thanks
LaVern

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Message par charlyxty Lun 31 Oct - 13:21

pascal38 a écrit:Salut Charly ,
Ça correspond à une 516 ou autre modèle  ?
Pascal . sunny

Salut Pascal,

Oui, c'est cela, c'est un 493, donc c'est comme un 516 mais en plus "light" : sans batterie, clignotants, compteur, etc.

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Message par Maître capello Lun 31 Oct - 16:41

Qu'il est doux de se savoir entouré de tels experts!
How sweet it is to know that we are surrounded by such experts!
Phil

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Message par LaVernJ Lun 31 Oct - 18:03

Maitre Capello,
I agree, I just wish I was able to communicate and understand better. Google Translate is better than nothing, but sometimes things get lost in the translation. I do understand that I have a lot to do in front of me. I look forward to future help from all of you.
LaVern

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Message par LAGRIC Lun 31 Oct - 19:04

Deepl is really better

https://www.deepl.com
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Message par LaVernJ Lun 31 Oct - 22:44

Thank you for the link. I will look nto it.
LaVern

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